korsbandsoperationer.blogg.se

Vägen tillbaka efter kollision i skidbacken

5 km löprunda

Kategori: Rehab

Idag, i ett stilla regn sprang jag 5 km för första gången sedan olyckan. Sprang i vårt fina spår här i Ensta. Har bara sprungit 3,5 km sedan jag fick ok från sjukgymnasten. Tänkte att det är bra att öka lite successivt. Det gick bra, kondisen är det inget fel på, blev lite stum i knäna mot slutet men det gjorde inte ont. Ska hålla mig till 5 km nu ett tag och inte springa alls på asfalt. Har lärt mig att löpning på asfalt ökar risken för artros, det faktum att man dragit av sina korsband ökar också risken för artros rejält. Dålig kombo, eller hur? Jag håller mig till mjuka spår i skogen. Risken för artros ökar tydligen vare sig man opererar korsbanden eller inte, det är skadan i sig som är väldigt obra. Tänker att kondisträning även kan göras på många andra sätt tex spinning, rodd, stakmaskin och såklart längdåkning på riktigt. Jag behöver faktiskt inte ha löpning som huvudsaklig konditionsträning.
 
 
Fina pioner och ett glas lagom kylt Pinot noir inleder helgen från mysfåtöljen. Väntar på god middag, det blir färsk sparris, stekt tonfisk, nypotatis och citron aioli, gott gott.... maken står vid spisen och jag bloggar 😀 Det gäller att fördela sysslorna, eller hur 😜 Disken blir min 😔
 
 
Sparrisen redo att ätas 😀 och det vita att drickas. Paus i bloggandet...
 
Lite pyssel i trädgården, träning och mental återhämtning efter en intensiv arbetsvecka står på agendan resten av helgen, ja och sovmorgon såklart! Trevlig helg alla 💕
 
 
 
Kommentera inlägget här: